info@veganissimo.fi

Hedelmien ravintoaineet

Tänä päivänä ihmiset ovat hyvinkin tietoisia erilaisista ravintotaulukoista ja dieeteistä, ja yleensäkin kiinnostuneita siitä mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Hedelmät ovat aina olleet niin sanottujen terveellisten ruokien listalla, eikä ihme; niissä on yleensäkin paljon hyviä ravintoaineita, kuituja, jotka ovat hyviä ruoansulatukselle, vitamiineja ja antioksidantteja. Ja sitten ne myös vain yksinkertaisesti maistuvat niin hyvältä! Mutta mikä tai mitkä ovat niitä kaikkein terveellisimpiä vaihtoehtoja hedelmistä? Tuo kysymys voi juolahtaa mieleen kaupan hedelmäosastolla, kun miettii kuumeisesti, että mitähän tänään ostaisi. Aivan yksiselitteistä vastausta tähän ei oikeastaan ole, sillä valinta riippuu siitä, mitä hyötyjä on oikein etsimässä hedelmiltä. Toisissa hedelmissä on paljon esimerkiksi C-vitamiinia, toisissa taas kuitua tai kaliumia. Mutta lähdetäänpä katsomaan ja tarkastelemaan hedelmien ravintoarvoja ensinnäkin siltä kannalta, että mitkä ovat tiettyjä vitamiineja tai hivenaineita pullollaan, mitkä ovat joidenkin asiantuntijoiden mukaan kokonaisuutena ravintoainerikkaimpia, ja missä hedelmissä on hyviä ravintoaineita mutta myös paljon kaloreita. Mukana matkassa saattaa olla myös erilaisia marjoja, mutta nehän ovat yleensä todellisia vitamiinipommeja, joten otetaan nekin laskelmiin mukaan!

Parhaat vaihtoehdot ravintoaineittain

Jos etsii kuitupitoisimpia hedelmiä ja marjoja, ne ovat lakka, mustaherukka ja vadelma. Kaikki nämä ovat siis marjoiksi laskettavissa, eli niitä täytyy sitten syödä aika monta, että tarvittavan kuitumäärän itselleen saa. Kuituhan on erittäin tärkeää suoliston hyvälle ja tasapainoiselle toiminnalle, joten sitä on tärkeää myös saada. Top 10:ssä on mainittujen marjojen lisäksi pari hedelmääkin, ja ne ovat avokado ja päärynä; näillä saa siis makua elämään hyvien kuitujen muodossa! Proteiinia hakeville ovat guava, passionhedelmä ja aprikoosi parhaat vaihtoehdot. Kalsiumia tulee paljon ruusunmarjoista, appelsiinista ja kuivatuista taateleista, rautaa taas passionhedelmästä, banaanista ja mustaherukasta. Magnesiumin saannin kannalta hyviä ovat banaani, mansikka ja greippi, kaliumin saantia edistävät taas avokado, banaani ja aprikoosi. Sinkkiä kaipaaville tarjolla on kaksi parasta marjaa: lakka ja vadelma. C-vitamiinin hyviä lähteitä ovat marjoista tyrni ja mustaherukka, hedelmistä kiivi ja appelsiini. Folaatti, eli eräs B-vitamiini, on tärkeä vitamiini muun muassa aivojen ja suoliston terveyden kannalta, ja sitä saa hedelmistä eniten guavasta, kiivistä, granaattiomenasta ja appelsiinista, marjoista taas mansikasta ja vadelmasta. Folaatti ja foolihappo ovat puhuttaneet paljon Suomessa, sillä suomalaiset saavat niitä vuodesta toiseen liian vähän ravinnostaan. Erityisen tärkeä folaatti on raskaana oleville tai raskautta suunnitteleville naisille.

Kokonaisuutena terveellisimmät hedelmät

Terveyttä ja hyvinvointia ajatellen on muutama sellainen hedelmä, jotka ovat niin monipuolisesti täynnä ravintoaineita, että niitä ei kannata ruokavaliosta pois jättää, paitsi tietysti siinä tapauksessa, että on allerginen jollekin niistä. Hedelmäthän muuten kannattaa syödä tuoreena ja sellaisenaan aina kun mahdollista, niin niistä saa parhaan hyödyn. Esimerkiksi smoothie saattaa nostaa verensokerin nopeastikin aivan pilviin, ja periaatteessa kuidun hyödyt verensokerille taas jäävät saamatta. Mutta otetaanpa ensiksi oikea superhedelmä ravintoaineiden kannalta, nimittäin appelsiini. Paitsi C-vitamiinia, jota appelsiini sisältää todella paljon, siinä on myös iso määrä kaliumia, joka auttaa pitämään muun muassa lihaksia hyvässä kunnossa. Appelsiinissa on sellaistakin yhdistettä kuin hesperidiini, joka voi vähentää kolesterolia veressä. Tämä monipuolinen hedelmä on mahtava, tehokas antioksidantti, ja suojaa myös elimistön soluja. Omena, tuo suomalaisittain hyvin tuttu ja yleinen hedelmä, on erittäin terveellinen; se sisältää nimittäin runsaasti hyviä flavonoideja, sekä myös kuituja, magnesiumia, fosforia ja kaliumia. Sitten on vielä kiivi, erittäin hyvä C-vitamiinin ja foolihapon lähde. Kun näitä kolmea popsii, hyvinvointi kohenee tosi makoisalla tavalla!

Vielä nopea katsaus hedelmien kaloripitoisuuteen; ovatko kenties lempihedelmäsi myös eniten kaloreita sisältäviä? Avokado vie tässä suhteessa ensimmäisen sijan. Se on kaloritaulukon kärkipäässä, sillä se sisältää paljon hyvää rasvaa. Viikunat ovat makeita, ja ne sisältävätkin paljon hedelmäsokeria – mutta myös K-vitamiinia ja mangaania. Banaani, joka sisältää paljon terveydelle hyödyllisiä ravintoaineita, sisältää myös paljon hiilihydraatteja. Joten, kun seuraavan kerran mietit hedelmäosastolla ostoksiasi, kannattaa ottaa huomioon monta asiaa valitessa niitä oikeita. Mutta joka tapauksessa: hyvien, terveellisten, vitamiinipitoisten hedelmien syöminen kannattaa ottaa osaksi tasapainoista ruokavaliota!

Comments are closed.