info@veganissimo.fi

Hedelmien ravintoarvo faktat

Hedelmien syöminen on erittäin tärkeää. Nykyään suomalaiset saavat melko hyvin tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita syömistään hedelmistä. Usein valitetaan, että hedelmien syöminen Suomessa on kallista. Hedelmien hinta riippuu kuitenkin eniten niiden saatavuudesta. Kauden hedelmät ovat edullisia ja siksi niitä kannattaakin suosia sen mukaan mitä on saatavilla vuodenajan mukaan.

Usein ihmiset myös kammoavat niiden sisältämiä kasvinsuojeluaineita. On kuitenkin tärkeää tietää, että Euroopassa kasvinsuojeluaineiden käyttö on erittäin tarkkaan valvottua ja erityisesti Suomessa. Kaikki käytettävät aineet on tarkkaan testattu turvallisiksi ihmisille. Totta kai on silti hyvä muistaa aina pestä ulkomaiset hedelmät ennen niiden syöntiä, sillä ne ovat kulkeneet pitkän matkan ennen Suomen kaupan hyllylle päätymistä. Hedelmien syönti kannattaa yhdistää erilaisten vihannesten ja kasvisten syöntiin. Kaikki nämä sisältävät erilaisia ravintoaineita ja niiden monipuolinen saatavuus on tärkeää. Sanotaan, että viittä eri väristä kasvista syömällä päivässä, saa jo mukavasti erilaisia vitamiineja kehoonsa. Hedelmissä on se hyvä puoli, että ne syödään yleensä raakana, toisin kuin esimerkiksi suomalaiset juurekset, ja täten niissä säilyy paremmin erilaiset ravintoaineet.

Hedelmiä ei kannata turhaan pelätä niiden sisältämien kaloreiden tai sokerin eli fruktoosin takia. Niitä pitää syödä todella suuri määrä, jotta näillä olisi vaikutusta ihmisen painoon tai lihomiseen. Hedelmät ovat kuitenkin paljon parempi vaihtoehto kuin erilaisten makeiden syötävien syöminen. Fruktoosi sokeri on luonnollista hedelmien sisältämää sokeria, jolla on täysin erilainen vaikutus ihmiseen kuin valkoisella sokerilla. Jos kuitenkin haluaa rajoittaa kalorien syöntiä niin runsaskalorisia hedelmiä voi syödä hieman vähemmän. Niiden kokonaan poisjättäminen ei kuitenkaan ole tarpeellista. Runsas kalorisia hedelmiä ovat muun muassa avokado, viikunat, taatelit, kookos ja banaanit. Näissä kaikissa on kuitenkin myös muita tärkeitä vitamiineja, kuituja, hivenaineita ja niillä on monia hyödyllisiä vaikutuksia. Runsas kaloristenkin hedelmien syöminen kohtuudella on täysin suotavaa.

Monipuolisesti suojaravintoaineita

Aikaisemmin suomalaisten C-vitamiinin saanti erityisesti talvisin oli hyvin hankalaa. Nykyään monien tuontihedelmien ansiosta, suomalaiset saavat enemmän kuin riittävästi päivittäin C-vitamiineja. C-vitamiini on erittäin tärkeää elimistössä, se pitää terveenä ja auttaa muiden aineiden imeytymisessä. Hyviä C-vitamiinin lähteitä hedelmissä ovat erityisesti sitrushedelmät kuten appelsiinit, kiivit, persikat ja nektariinit sekä erilaiset marjat, myös ulkomaiset. Foolihapon saanti hedelmistä on myös tärkeää, erityisesti raskaana oleville naisille. Vaikka hedelmien syönti onkin lisääntynyt todella paljon, Suomessa on silti vielä paljon ongelmia tarvittavan foolihapon saannissa. Hedelmiä, jotka sisältävät paljon folaattia ovat muun muassa appelsiinit, kiivit, mansikat ja vadelmat.

Hedelmät ovat erinomaisia kuidun lähteitä. Ne auttavat vatsantoimintaa ja niitä voi syödä jopa helpottamaan erilaisia vatsasta johtuvia oireita. Erityisen hyviä kuidun lähteitä ovat erilaiset marjat. Myös avokadot ja päärynät sisältävät hyvän määrän kuitua. Päärynän syöntiä suositellaan muutenkin, sen monen hyvän vaikutuksen vuoksi. Hedelmien hiilihydraattipitoisuuksista varoitellaan usein paljon. Niihin kannattaakin kiinnittää huomiota, jos esimerkiksi laihduttaa tai haluaa muuten pysyä vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa. Pois niitä ei kuitenkaan kannata kokonaan jättää, sillä hiilihydraatitkin ovat tärkeitä ihmisen elimistölle ja mikä sen parempi ruoka saada niitä kuin hedelmät. Eniten hiilihydraatteja on banaanissa ja viinirypäleissä.

Vaikka Suomessa syödäänkin melko hyvä määrä jo hedelmiä, voi niiden määrää lisätä entisestään. Ne ovat osa monipuolista ruokavaliota mikä auttaa voimaan paremmin ja jaksamaan jokapäiväisessä elämässä. Niiden sisältämät vitamiinit, kivennäisaineet ja kuidut ovat tärkeitä elimistön hyvinvoinnille. Niiden syöminen on tärkeää myös lapsille ja heitä tulisikin kannustaa enemmän hedelmien syöntiin. Usein lapset pitävät makeimmista hedelmistä kuten banaanista, omenoista ja marjoista.

Comments are closed.