info@veganissimo.fi

Kasvisruuan vaikutukset elimistössä

Kasvikset ovat siitä upeita ainesosia, että niitä saa mistä vain ja niitä voidaan yhdistellä kaikkiin aterioihin.

Kasvisruuan vaikutukset elimistössä

Kasvikset tuovat värien lisäksi ruokavalioon elimistölle erittäin tärkeitä vitamiineja, kivennäisaineita ja kuituja. Lisäksi niillä on paljon erilaisia positiivisia terveysvaikutuksia. Kasviksia suositellaan syötäväksi runsaasti joka päivä. Niistä saat oikeanlaista energiaa ja pidät suolistosi ja koko kehosi kunnossa. Kerromme kasvisten tuomista terveysvaikutuksista. Tämä on kuitenkin vain alkua, sillä positiivisia terveysvaikutuksia on mainitsemiemme lisäksi paljon lisää.

Kasvisruuan terveysvaikutukset

Kasvisten tuomat terveysvaikukset ovat erittäin laajat. Ne vaikuttavat kokonaisvaltaisesti koko kehoon ja niiden avulla voidaan jopa ehkäistä erilaisia sairauksia. Näitä ovat mm. sydän- ja verisuonitaudit. Kasviksista ei saa kolesterolia, joka taas keventää verisuonten ja sydämen taakkaa. Kasvissyöjillä on tutkitusti keskimäärin pienempi verenpaine ja verisuonten rasvojen laatu on keskimäärin parempaa kuin lihansyöjillä. Kasvisruokavaliolla voidaan myös alentaa jo kohonnutta verenpainetta. Kasvikset ehkäisevät tutkitusti myös masennusta. Masennus on yhteydessä suoliston toimimattomuuteen, jota taas voidaan korjata oikeanlaisella ruokavaliolla. Kasviksista saatavat, elimistölle tärkeät ainesosat pitävät suoliston kunnossa ja vitamiinit alkavat imeytymään entistä paremmin elimistöön. Tämä taas vaikuttaa masennukseen parantavasti. Kasvisten syönti voi ehkäistä myös 2-tyypin diabetekseen sairastumista. Sen riski nimittäin kohoaa ylipainon myötä. Jo diabetesta sairastava hyötyy kasvisruuasta, sillä se hidastaa sairauden etenemistä. Kasvisruokavaliolla voidaan ehkäistä ylipainoa ja lisäksi kasvisruokavalio parantaa sokeriaineenvaihduntaa.

Verensokeria pystyy pitämään tasaisena ruokavalion avulla. Kuitupitoiset ruuat on yksi tapa pitää verensokeri kurissa. Ruuan hidas sulaminen on avainasemassa. Kasvikset ovat yleisesti ottaen runsaskuituisia ja ne sisältävät vain vähän hiilihydraatteja. Tämä on ihanteellista verensokerin alentamiseksi. Verensokeri voi joskus kohota korkealle, mutta tämä ei ole yksinään vaarallista. Sen sijaan haitallista on jatkuva korkea verensokeri. Se voi aiheuttaa sen, ettei elimistö enää osaakaan käyttää insuliinia kunnolla ja tämä taas voi lopulta johtaa diabetekseen.

Kasvisruuan sisältämien ainesosien laatu

Kasvisruuat sisältävät paljon elimistölle elintärkeitä ainesosia. Moni miettii, saako kasviksista proteiinia, jos ei haluta syödä eläinperäisiä tuotteita. Kasviksista saa proteiinia, mutta kaikista kasviksista saadut proteiinit eivät sisällä kaikkia elimistölle tärkeitä aminohappoja. Lihasta näitä saa helpommin, sillä sen sisältämä proteiini on monimuotoisempaa kuin kasvisten. Jos noudatat kasvisruokavaliota, tulisi oikeanlaisen proteiinintarpeen saanti varmistaa. Esimerkiksi soija sopii tähän tarkoitukseen täydellisesti. Proteiinia saa myös pähkinöistä, siemenistä, palkokasveista ja täysjyväviljasta. Kasvisruokavaliossa tulisi keskittyä ruuan monipuolisuuteen. Ateriaan kannattaakin yhdistellä erilaisia kasviksia, kuten viljoja ja palkokasveja. Näin saat hyvän kokonaisuuden, joka sisältää kaikkia tarvitsemiasi ainesosia. Kasvisruokavaliota noudattava saa usein riittävästi Omega6-rasvahappoja, mutta Omega3-rasvahappojen määrä voi jäädä pienemmiksi. Takaa siis niiden tarve käyttämällä esimerkiksi pellavasiemen-, hamppu- tai rypsiöljyä.

Takaa näiden ainesosien saanti

Kasvisruokavaliota noudattavan tulisi huolehtia raudan, kalsiumin, D- ja B12-vitamiinien sekä sinkin saannista. Toki kasviksistakin näitä saa, mutta esimerkiksi kasviksista saatu rauta imeytyy elimistöön heikommin kuin eläinperäisistä tuotteista saatu rauta. Raudan imeytymistä voi tehostaa nauttimalla riittävästi C-vitamiinia. B12-vitamiinia ei luontaisesti saa kasvikunnan tuotteista, mutta sitä on usein lisätty esimerkiksi soijamaitoon.

Takaa näiden ainesosien saanti

D-vitamiini on vitamiini, joiden saannista kaikkien pimeässä Pohjolassa asuvien tulisi huolehtia. Sitä kehittyy iholla auringon tuottamien UV-säteiden vaikutuksesta, mutta pimeänä vuodenaikana tätä ei tapahdu. D-vitamiinia voi saada merkittäviä määriä ainoastaan kalasta, joten D-vitamiinilisä kannattaa ottaa mukaan omaan ruokavalioon. D-vitamiini auttaa pitämään luut vahvoina ja ehkäisemään luumurtumia. Aktiivisen D-vitamiinin käytön ansiosta riisitautia ei juuri tavata. D-vitamiini tehostaa kalsiumin, raudan, sinkin ja magnesiumin imeytymistä.

Comments are closed.