info@veganissimo.fi

Leivontaniksejä erikoisruokavaliota noudattaville

Kun puhutaan gluteiinittomista, maidottomista ja munattomista leipomuksista, mieleen saattaa juolahtaa synonyymit: mauton, hajuton ja väritön. Tämänpäivän mittava valikoima korvaavia tuotteita ja netistä löytyvä reseptitaivas kuitenkin todistaa muuta. Erikoisruokavaliota noudattavia on jo niin iso joukko ettei kahvipöydässä oleva vegaanikakku ole mitenkään omituinen lisä, pikemminkin jo tavanomaista.

Leivontaniksejä erikoisruokavaliota noudattaville

Kaikki haluavat edelleen nauttia herkuista silloin tällöin, ja leipomukset ovat ehdottomasti siellä kärkipäässä. Hillot, kaakaojauhe, kookosrouhe, marjat, hedelmät, pähkinät ja taatelit ovat vain pieni osa niistä aineksista joista saa aikaiseksi mitä upeampia luomuksia jokaiseen ruokavalioon.

Korvaavia tuotteita leivontaan

Esimerkiksi laktoosittomiin leivonnaisiin löytyy raaka-aineet todella vaivattomasti. Suurin osa maitotuotteista on saatavilla myös laktoosittomana versiona. Ilman voita leipominen kuulostaa omituiselta, mutta vaikka laktoosittomia voituotteita on olemassa, joskus voi tulla tarve korvata voi sen suuren kalorimäärän takia. Tässä tapauksessa ohjetta mukaillaan tapauskohtaisesti, ja lähdetään korvaamaan voi osittain tai kokonaan esimerkiksi omenasoseella, avocadolla, kreikkalaisella jogurtilla tai vaikka luumusoseella. Myös kookosöljyllä voi korvata kaikki leivonnassa käytettävät rasvat. Tämä on loisto tuote erityisesti vegaanisessa leivonnassa.

Munattomiin leivonnaisiin löytyy myös ratkaisuja. Mikäli ohjeessa on vain yksi muna, sen voi surutta jättää pois. Jos ohjeessa on useampi, ne voi korvata vaikka kikherneiden liotusliemellä, kikhernejauholla, miedolla etikalla, raastetulla perunalla tai erilaisilla tärkkelysjauhoilla. Nämä edellä mainitut toimivat siis kuohkeuttajina. Jos tarkoitus on korvata kananmuna sideaineena tai kosteuttajana, voi munan sijasta käyttää banaania, hedelmäsoseita, jogurttia tai kermaviiliä, pähkinävoita tai vaikka pellavarouhetta.  Ruoanlaitossa korvaavien tuotteiden valinta perustuu siihen, mikä alkuperäisen ohjeen mukaan korvattavan aineosan tarkoitus on. Tämä on hyvä muistaa kun joutuu miettimään miten jonkin tuoteen voi paikata kaapista löytyvästä valikoimasta. Joskus leivontakärpäsen purressa, harmittaakin vietävästi, että valitun reseptin mukaan pitäisi löytyä vaikka mantelijauhoja, niitä ei tietenkään ole käden ulottuvilla.Tällöinkään kyseessä ei ole kriisi. Koska mantelijauheen on tarkoitus tuoda leivonnaiseen kuohkeutta ja mureaa rakennetta, sen voi helposti korvata vaikka jauhetuilla digestiivi- tai kaurakekseillä. Jos kyse on macarooneista, mantelijauhetta ei voi korvata millään, koko herkku perustuu juuri mantelijauheeseen. Mantelijauheen korvaaminen tulee lähinnä kyseeseen pähkinäallergikkojen kohdalla.

Gluteiiniton leivonta

Kauppojen hyllyillä on jo ihan kelpo valikoima gluteiinittomia tuotteita. Siitä huolimatta suosittelen tekemään gluteiinittomat leipomukset itse, niistä tulee hurjasti parempia. Joten sieltä gluteiinittomien tarvikkeiden hyllyltä kannattaa ottaa matkaan vain se jauho. Kannattaa edetä reseptin mukaan tässäkin. Gluteiiniton jauho sopii melkein kaikkiin resepteihin, kääretortut ja kakut kannattaa tosin tehdä mieluummin perunajauhoista. Muistettava on, ettei sitten jauhota sitä kakkuvuokaa tavallisilla korppujauhoilla.

Gluteiiniton leivonta

Koska gluteiiniton jauho leivonnassa on koostumukseltaan erilainen, se tarvitsee kumppanikseen psylliumia tai ksantaania. Näiden aineiden rooli on tuoda taikinaan samat ominaisuudet kuin gluteiini. Gluteiinittoman taikinan käsittely voi olla vähän haastavaa, taikina on aika tahmainen ja sitä ei saa vaivata, muutoin tulee kuivaa pullaa. Maku onkin sitten ihan sama kuin tavallisessa taikinassa. Gluteiiniton ei ole sama asia kuin vehnätön. Keliaakikko ei voi syödä gluteiinipitoisia viljoja ollenkaan, kuten vehnää, ruista tai ohraa. Vehnäallergikko pystyy yleensä syömään muita paitsi vehnätuotteita. Mikäli vehnäallergia on se ongelma, jauhohyllyistä kannattaa etsiä gluteiinittomien jauhojen sijaan, “luontaisesti gluteiiniton” -jauhoja, sillä ne eivät sisällä vehnää. Selatessa eri nettisivujen leivontareseptejä, tulee mieleen kuinka kauas on tultu niistä ajoista kun erikoisruokavalioihin suhtauduttiin epäilevästi. Tarjolla ei ollut juuri minkäänlaisia valmiita tuotteita tai neuvoja asiasta. Nykyajan valveutuneisuus erikoisruokavalioita kohtaan on erinomaista ja tarjolla olevien reseptien ja tuotteiden kirjo on loputon. Reseptit näyttävät kaikenkaikkiaan kekseliäiltä ja houkuttelevat taatusti kokeilemaan.

Comments are closed.