info@veganissimo.fi

Mitä on superfood

Ravitsemuksellisesti ei ole olemassa varsinaista superfoodia. Termi kuitenkin yhdistetään ruokatuotteisiin joilla ajatellaan olevan terveydellisiä vaikutuksia.

Mitä on superfood

Superfood on oikeasti vain nerokas markkinointitermi, eikä sillä ole mitään tieteellistä perustaa. Termillä halutaan suosia tiettyjä terveelliseksi miellettyjä ruokatrendejä. Ei ole olemassa kuitenkaan mitään kriteerejä mitä ruokatuotteita voidaan luokitella superfoodiksi, eikä termi edusta mitään ruokaryhmää. Superfood ei sellaisenaan ole mikään uusi juttu. Termillä markkinoidaan perinteisiä ruokatuotteita jotka on jo tiedetty terveellisiksi. Ehkä tarkoitus on herättää kuluttajat huomioimaan nämä perinteiset, terveelliseen ruokavalioon kuuluvat tuotteet uudella tavalla. Sinänsä positiivista markkinointia. Ihmeitä superfoodiksi luokitellut tuotteet eivät kuitenkaan pysty tekemään, vaikka termistä niin voisi päätelläkin. Superfoodiksi ajatellaan useimmiten kasvisperäiset tuotteet, mutta myös tietyt kalat ovat saaneet superfoodin maineen. Ruokatrenditietoinen ja terveyskeskeinen kuluttaja on suurin superfoodin ystävä. Nykyisin vallitseva vegaani- ja kasvisruokavaliosuuntaus tukee tehokkaasti superfood-trendiä. 

Suositut superfood ainekset

Superfood-listalta löytyy ruoka-aineita joissa on vitamiineja ja mineraaleja suurina annoksina. Kuituja, antioxidantteja ja hyviä rasvoja sekä phytokemikaaleja joita kaikki tarvitsevat kehon hyvinvoinnin edistämiseksi. Mustikka on nostettu usein superfood-listan kärkeen, sillä se sisältää paljon vitamiineja, phytokemikaaleja (eli flavonoideja) ja liukenevaa kuitua, tosin niin sisältää moni muukin marja, kuten mansikka ja karpalo. Kiwihedelmä löytyy myös superfood-listan yläpäästä, sillä se sisältää paljon c-vitamiinia ja antioxidantteja, kuten moni muukin hedelmä ja marja. Sillä on kuitenkin tarjottavana laajempi valikoima ravinteita moneen muuhun hedelmään verrattuna. Pavut ja kokojyvät ovat myös listalla. Niiden parhaisiin ominaisuuksiin kuuluu matalarasvainen proteiini ja kuitu, joka alentaa kolesterolia. Paljon vitamiineja ja magnesiumia sisältävät pavut pitävät myös näläntunteen loitolla tehokkaasti. Vähemmän käsitellyt kokojyvät sisältävät samoja ominaisuuksia kuin pavut.

Suositut superfood ainekset

Pähkinät ja jyvät sisältävät paljon hyviä rasvoja ja mineraaleja. Ne ovatkin vakio superfood-listalla. Niiden huonopuoli on korkea rasvapitoisuus, jolloin näiden herkkujen kulutusta on hyvä kontrolloida. Lehtikaali on erittäin suosittu superfood, sillä se sisältää paljon A-, C- ja K-vitamiinia sekä kuitua, kalsiumia ja muita mineraaleja. Lehtikaalia on hypetetty jo jonkin aikaa, mutta se kuuluu samaan ruoka-perheeseen kuin parsakaali, pinaatti ja muut kaalilaadut joiden ravintoarvo on sama kuin lehtikaalilla, joten mikä tahansa samaan ryhmään kuuluva, tummanvihreä lehtikasvi on yhtälailla superfoodia. Bataatti ja kurpitsa ovat hyvä vaihtoehto perunalle, sillä niiden luonnollinen makeus ei tarvitse kyytipojaksi voita, suolaa tai kermaa. Niiden ravintosisältö on vihreiden lehtikasvien luokkaa. Lohi, makrilli ja sardiinit löytyvät superfood-listalta niiden korkean omega3-rasvapitoisuuden ansiosta. Nämä kalat sisältävät kuitenkin myös elohopeaa, joka on kylläkin sitä pienemmässä määrin mitä pienempiä kaloja syö. Joten sardiinit, anjovikset ja makrillit ovat ehkä se paras vaihtoehto, kohtuullisesti nautittuna. Superfood-termillä markkinoidaan myös erilaisia eksoottisia, toisenlaisiin ruokakulttuureihin kuuluvia ruokia, etenkin marjoja ja hedelmiä. Näistä varmaan tutuin esimerkki on gojimarjat, acaimarjat tai nonihedelmä. On kuitenkin todettu, että näillä eksoottisilla hedelmillä ja marjoilla ei ole sen enempää terveydellistä vaikutusta kuin perinteisimmillä, kotimaisilla marjoilla ja hedelmillä. Ympäristönsuojelunäkökulmasta on ehkä parempi pysyä ns. lähiruoassa tässäkin tapauksessa. Superfood-listalle voisi helposti lisätä myös tumman suklaan, vihreän teen, kahvin ja luonnonjogurtin sekä oliivit, kaikki edellämainituista syistä. Superfood-luokitukseen kannattaa kuitenkin suhtautua pienellä varauksella. Kaikki markkinoilla olevat esimerkiksi hedelmä ja viljatuotteet eivät ole superfoodeja, lähinnä niiden sisältämän sokerin takia tai jos ne on prosessoitu valkoisen vehnän tasolle.

Mikäli terveellinen ruokavalio on kiikarissa, kannattaa tarkkaan tutustua tuotteisiin ja niiden alkuperään. Superfood ei siis ole tiedettä, eikä viralliset tahot tätä termiä halua edes tunnistaa. Vastuu on kuluttajalla, mitä suuhunsa haluaa laittaa ja millaisia valintoja haluaa elämässään tehdä. Kyllä mustikka on edelleen mustikka ja taatusti yhtä terveellinen kutsuttiin sitä superfoodiksi tai ihan vaan mustikaksi. Nähtäväksi jää päätyykö mämmi koskaan tälle superfood-listalle.

Comments are closed.