info@veganissimo.fi

Parhaat vegetaariset ja vegaaniset lihan korvikkeet, joita voit kokeilla

On monia syitä, miksi haluaisit löytää ja maistaa lihan korvikkeita ja sisällyttää niitä ruokavalioosi, joko haluat seurata tiukkaa vegetaarista ruokavaliota tai kasviperäistä ruokavaliota.

Parhaat vegetaariset ja vegaaniset lihan korvikkeet, joita voit kokeilla

Lihan syömättömyydellä teet hyvää terveydellesi, ympäristölle ja enimmäkseen edistät eläinten hyväksikäytön ja teollisen jalostuksen lopettamista, kuten Guardian kirjoitti, voi olla yksi suurimmista rikoksista historiassa.

Kuinka valita lihan korvikkeet

Aluksi ajattele, mitä haluat kasvissyöjältä ja vegaaniselta korvikkeelta ja mitä haluat sen tarjoavan aterialle. Etsitkö proteiinia, makua vai rakennetta? Jos ensisijainen lähteesi on proteiini, sinun täytyy tarkistaa ainesosat etiketistä, jotta tiedät kuinka paljon proteiinia se sisältää. Jos seuraat vegaanista tai vegetaarista ruokavaliota, etsi ainesosia joita yleensä tarvitset, kuten rautaa, B12-vitamiinia ja kalsiumia. Jos seuraat ruokavaliota, jossa soija tai gluteeni on kiellettyä, etsi tuotteita, jotka eivät sisällä näitä ainesosia. Yleensä ottaen, on tärkeää lukea ravintoarvot tuotteissa, jotka valitset.

Mitkä ovat parhaita vegetaarisia ja vegaanisia lihan korvikkeita

  • Tofu: Se tehdään samalla tavalla kuin juustokin, ainoa hyydyttävä aine vain on soijamaito. Tofu voidaan valmistaa käyttäen ainesosia, kuten kalsiumsulfaattia tai magnesiumkloridia, jotka vaikuttavat sen ravintoarvoon. Lisäksi, jotkin tofu-merkit rikastutetaan ravitsemuksellisilla ainesosilla, kuten kalsiumilla, B12-vitamiinilla ja raudalla. Jos olet huolissasi muuntogeenisistä organismeista, valitse orgaaninen tuote. On monia tapoja tehdä tofu. Voit paistaa tai käyttää sitä murskattuna kananmunan tai juuston sijasta. 
  • Tempeh: Tempeh on perinteinen soijatuote, joka on tehty käyneestä soijasta. Verrattuna soijamaidosta tehtyyn tofuun, tempeh tehdään käyttämällä koko soijaa, joten sillä on erilainen ravitsemuksellinen profiili. Se sisältää enemmän proteiinia, kuitua ja vitamiineja kuin tofu ja myös, kuin kaikki käyneet ruoat, voivat olla todella suotuisia ruoansulatuselimistölle. Mitä sinun täytyy tietää, on että se usein sisältää myös muita siemeniä, kuten ohraa, joten jos seuraat gluteenitonta ruokavaliota, sinun täytyy lukea seloste tarkasti. Maku on vahvempi kuin tofussa ja sitä voidaan yhdistellä hyvin kastikkeisiin ja sitä voidaan lisätä salaatteihin ja voileipiin. On myös olemassa pekonia, joka on tehty tempehistä. Tempehillä on vahvempi ja vakaampi rakenne kuin tofulla. Se sopii hyvin kastikkeiden kanssa, jotka perustuvat pistaasiin ja voidaan lisätä helposti thaimaalaiseen salaattiin.  
  • Soijarouhe (TVP= Textured vegetable protein): Soijarouhe on erittäin käsitelty lihan korvike, joka luotiin 60-luvulla. Se on tehty soijajauhosta ja rasvahapot poistetaan liuottimilla. Lopputulos on tuote, joka on proteiinirikas ja todella matala rasvahapoiltaan. Soijarouhetta voidaan ostaa kuivatetussa muodossa. Mutta useimmiten löydät sitä jalostetuissa, jäädytetyissä vegetaarisissa tuotteissa. Sinun on kiinnitettävä huomiota tähän korvikkeeseen, koska se on tehty tavanomaisesta soijasta ja sisältää todennäköisesti GMO:ta. Voit käyttää sitä keitoissa ja paistetussa ruoassa.
  • Jakkipuu: Etelä-Aasiassa ihmiset ovat rakastaneet sitä vuosisadan ajan ja puhumme hedelmästä. Se on todellakin hedelmä. Se on täydellinen grillausresepteihin ja voi korvata porsaanlihan. Voit löytää sitä tuoreena tai purkitettuna. Purkitettuna niissä saattaa olla siirappia, joka tarkoittaa ylimääräistä sokeria. Se on suuri hedelmä, joka painaa jopa 45 kiloa ja se on Bangladeshin kansallishedelmä. Se sisältää paljon proteiinia, mutta ei niin paljon kuin muut lihan korvikkeet. Esimerkiksi, puolessa kupissa jakkipuuta on alle 3 gramma proteiinia, samalla kuin samassa määrässä tofua on 21 grammaa ja tempehissa 15 grammaa. Se kuitenkin sisältää paljon kuituja ja B-vitamiinia, joten se tarkoittaa, että se on herkullinen ja aktivoi aineenvaihduntaa ja edistää veren sekä sydämen terveyttä. Sitä varten, se on ihanteellinen yhdistää siihen jotakin, jossa on paljon proteiinia, kuten papuja tai leipää. Voit tehdä grillattuja jakkipuuleipiä, riisiä parsakaalilla ja jakkipuulla, maustettuja tai paistettuja tai jopa jakkipuu-tacoja.
Mitkä ovat parhaita vegetaarisia ja vegaanisia lihan korvikkeita

Riippumatta siitä, minkä näistä vegetaarisista tai vegaanisista lihan korvikkeista kokeilet, yksi asia on varmaa: sinun täytyy sisällyttää se ruokavalioosi, joka parantaa terveyttäsi, auttaa eläimiä ja ympäristöä, mutta lisää myös valikoimaa jokapäiväiseen ruokavalioosi. Monella on se väärinkäsitys lihasta, että ihmiset eivät voi selviytyä ilman, mutta liha voidaan korvata näillä lihan korvikkeilla.

Comments are closed.