info@veganissimo.fi

Pienet Valinnat Tekevät Suuren Vaikutuksen

Monesti tuntuu kuulevan, että ihmiset eivät jaksa panostaa niin paljoa puhtaan ja terveellisen ruuan hankintaan tai valmistukseen, että jättäytyvät leikistä suosiolla kokonaan pois.

Pienet Valinnat Tekevät Suuren Vaikutuksen

Kaikki on vaarallista, myrkyllistä, liikaa tai liian vähän. Joka päivä kaikkein terveellisemmäksi väitetyt ruuat vaihtavat leiriä ja muun muassa terveyspommi avokado on buuminsa vuoksi joutunut negatiiviseen valoon, sillä avokado plantaasit vievät paljon luonnonvaroja ja vettä. Tästä syystä kuluttaja täytyykin pysyä ajan hermoilla ja luottaa omaksi parhaaksi kokemiinsa ruoka tottumuksiin, joskin kaupassa kannattaa aina valita luomua sekä lähituotteita. Oli kyse sitten isommasta syömisen muutoksesta tai pienestä fiksailusta, aina pieni oman ruokakaappinsa ja jääkaappinsa päivittely on paikallaan. Kun aamulla avaa jääkaapin oven, voi katsella tuotteita, lueskella niiden pakkaus sisältöä ja pohtia: Olisiko näistä joku sellainen tuote, minkä voisin vaihtaa terveellisempään tai eettisesti parempaan. Muutoksien ei tarvitse olla isoja. Kanan sekaan voi lorauttaa kourallisen soijasuikaleita ja ne sekoittuvat kastikkeeseen soljuvasti. Jauhelihaa voi rikastuttaa ruskealla soijarouheella. Se on sitä paitsi halvempaa, maustettuna lihan seassa lähes täysin saman makuista kuin liha, koostumukseltaan hyvin saman tyyppinen ja tuo huimasti lisää kivennäisaineita, proteiinia ja vitamiineja ruokaan. Lähes kaikesta ruuasta saa luomu versiota. Hiljalleen vertaillen luomu versiota aikaisemmasta edullisemmasta mutta ravintoköyhemmästä sisaruksestaan, voi pikkuhiljaa todeta siltikin kalliimman luomun olevan hintansa väärti niin makunsa kuin terveellisyytensä puolesta. Maito ja liha on helppo korvata. Silloin tällöin uuden ruokalajin kokeilu, vaikkapa kasvisruoka kirjasta, tuo väriä elämään. Kerran viikossa kasvisruoka päivä opettaa tutkimaan ja käyttämään uusia ainesosia omissa kokkailuissa ja siitä voi tulla vaikkapa koko perheen uusi harrastus. Kauramaito ja muut vastaavat maidon korvaavat tuotteet tuovat piristystä aamukahviin. Kaurajugurtti hellii vatsaa.

Margariini

Itse tehtynä, monet teolliset ruoka-aineet saavat uuden merkityksen. Esimerkiksi kaupan valmis margariini usein sisältää koviakin määriä niin huonoja teollisia rasvoja, kuten epäeettistä ja ekologista palmuöljyä, joka on myös transrasvoiksi luokiteltava. Palmuöljyä käytetään teollisuudessa niin dieselin kuin synteettisten öljyjen valmistamiseen, kaikenlaiseen kosmetiikkaan ja monen moniin ruokiin siksi, koska se on halpaa valmistaa. Kuitenkin suuri palmuöljy plantaasit ympäri maailmaa tuhoavat sademetsää ja niissä elävien eläinten elinoloja. Oranki kantamme maailmassa on pienentynyt yli yhdeksänkymmentä prosenttia, sillä suurin osa plantaaseista on vaatinut kokonaisen metsäalueen hakkuuta ja syössyt monia muitakin lajeja sukupuuton partaalle. Palmuöljy plantaaseilla ei ole ruokaa eikä turvallisuutta niiden tilalla olleiden sademetsien asukeille.

Omatekoinen margariini

Margariini on kuitenkin todella helppoa tehdä itse. Kun hankitaan lähitilojen luomu kirnuvoita ja siihen sekoitetaan luomuna tuotettuja, eettisiin periaatteisiin pureutuvien tuottajien kylmäpuristettuja öljyjä saadaan aikaan aivan mielettömän maukas margariini. Ripaus tasokasta tai puhdistamatonta suolaa, jossa on vielä mineraalit tallella eikä sitä ole kemiallisesti puhdistettu ravinteista, saadaan aikaiseksi leivän päälle yksi terveellisimmistä vaihtoehdoista, ilman lisäaineita ja täynnä ravinteita. Tämän kaltaisilla pienillä muutoksilla omaa ruokavaliota saa helposti muutettua eettisemmäksi, ravinne pitoisemmaksi ja myös monella tapaa edullisemmaksi. Runsaasti Omega 3 happoja ja laadukkaita öljyjä sisältävä terveys margariini voi olla kallista. Samalla tavalla itse tehty tulee puolet edullisemmaksi. Laadukkaat öljyt ovat hintavia, mutta kestävät pitkään. Margariiniin voi sekoittaa kylmäpuristettua neitsytoliivi öljyä, paikallista super-öljyämme, rypsiöljyä ja makua tuomaan muun muassa seesaminsiemen öljyä, todella ravinnepitoista pellavansiemen öljyä ja vaikkapa ripaus kookosöljyäkin. Oman maun mukaan margariinin peruspohjana kannattaa käyttää sitä itselle tutuinta öljyä ja varovaisesti lisäillä muita uutuuksia, jotta margariinista ei kerta heitolla tule omaan makuun liian vahvaa.

Omatekoinen margariini

Comments are closed.