info@veganissimo.fi

Ravintoaineet päivittäisissä kasviksissasi

Kasvikset ovat tärkeitä ravintoaineiden lähteitä elimistön toimimisen ja hyvinvoinnin kannalta. Niitä kannattaa syödä monipuolisesti joka päivä. Jos ruokavalio koostuu pelkästään kasvis- tai vegaaniruoasta on ravintoaineiden monipuoliseen saantiin kiinnitettävä huomiota. Myös lihansyöjien täytyy huomioida päivittäiset kasvikset ruokavaliossaan, sillä ne sisältävät erittäin tärkeitä ravintoaineita mitä ei voi pelkästä lihasta saada.Kasvikset sisältävät välttämättömiä suojaravintoaineita joita ovat vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet sekä kuidut. Niiden lisäksi kasvikset sisältävät myös antioksidantteja ja flavonoideja. Kasvisten ravintoainetiheys on siis merkittävän suuri. Kaikilla näillä aineilla on tärkeä tehtävä elimistön toiminnan, kasvun ja hyvinvoinnin kannalta. Kasviksissa ei ole lainkaan kolesterolia ja väri- ja makuaineet antavat niille makua, tuoksua ja näyttävyyttä.Kasvisten syönnissä on tärkeintä muistaa syödä niitä monipuolisesti. Puoli kiloa päivässä on edelleen hyvä nyrkkisääntö ja se vastaa noin viittä tai kuutta kourallista vihanneksia. Niitä voi syödä tuoreena ja kypsennettynä erilaisina yhdistelminä. Kasviksista saa kauniin ja näyttävän lautasen mikä houkuttelee syömään niitä. Erilaiset vitamiini- ja hivenainevalmisteet eivät ole tutkimusten mukaan yhtä tehokkaita kuin aidot vihannekset. Syödyimmät kasvikset Suomessa taitavat olla erilaiset salaatit kuten päivittäinen vihersalaatti. On kuitenkin hyvä muistaa että esimerkiksi tavallinen jääsalaatti ja kurkku ovat ravintoaineiltaan ehkä vähiten niitä sisältäviä. Jo jäävuorisalaatin vaihtaminen lehtikaaliin merkitsee huomattavaa C- ja K-vitamiinin sekä myös folaatin lisäystä salaatissa.

vihannekset lisäävät energiaa

On todistetusti tutkittu että paljon kasviksia syövät ihmiset ovat paljon terveempiä ja aktiivisempia kuin vähän kasviksia syövät. Ne ovat elintärkeitä elimistön hyvän toimimisen kannalta ja kasvisten lisääminen ruokavalioon ehdottomasti näkyy myös päivittäisessä hyvässä olossa. Vaikka yleisimpiä kasviksia ovat salaatit ja erilaiset juurekset, on hyvä muistaa että myös herkulliset marjat kuuluvat kasviksiin ja niitä kannattaa syödä joka päivä.

Ravintoaineet luokittain

Hiilihydraattipitoiset ruoat ovat ihmisen ravinnon perusta. Niitä ovat sokeri, tärkkelys ja ravintokuitu. Hiilihydraatit tulevat pääasiassa kasviskunnan tuotteista ja maidosta. Suomessa yleisimpiä hiilihydraatin lähteitä ovat erilaiset viljat, perunat ja vihannekset mukaan lukien marjat ja hedelmät. Ravinnosta saatavat hiilihydraatit toimivat kehossa energian tuottajina ja niillä on myös paljon muita tärkeitä tehtäviä elimistössä.Proteiinit koostuvat aminohapoista ja ne ovat ensisijaisesti suojaravintoaineita. Kun proteiini halutaan saada pelkästään kasviksista on tärkeää muistaa syödä niitä monipuolisesti jotta ne täydentävät toistensa aminohappokoostumusta. Kasviksista hyviä proteiinin lähteitä ovat viljavalmisteet, pavut, herneet ja pähkinät. Pelkästä kasvisruoasta voi siis hyvin saada tarpeeksi proteiineja kunhan huolehtii niiden monipuolisesta saannista.

Avokado on loistava rasvan lähde

Rasvat ovat tärkeitä elimistölle sillä ne suojaavat sisäelimiä, toimivat lämmön eristeenä ja ne sisältävät tärkeitä suojaravintoaineita. Kasvikset eivät juurikaan sisällä rasvaa, mutta niistä saatava tyydyttämätön kasvirasva on hyväksi elimistölle. Kasviksista hyviä rasvan lähteitä ovat avokado, pähkinät, siemenet ja mantelit. Ruoanlaitossa kannattaa muutenkin suosia kasvipohjaisia öljyjä ja rasvoja. Kivennäisaineet ovat tärkeitä aineenvaihdunnan säätelyssä. Ne ovat alun perin peräisin maaperästä mistä ne siirtyvät kasviksiin. Ne jaetaan kahteen eri ryhmään. Makrokivennäisaineita ovat kalsium, magnesium ja fosfori. Niitä on monissa eri kasviksissa ja viljatuotteissa. Hivenaineet kuten rauta, sinkki, seleeni ja jodi auttavat esimerkiksi verenkiertojärjestelmässä ja niitä löytyy myös kasviksista ja viljoista.Vitamiineilla on paljon erilaisia tehtäviä elimistössä. Ne jaetaan vesi- ja rasvaliukoisiin vitamiineihin mikä tarkoittaa sitä että vesiliukoiset liukenevat ruoan ja elimistön nesteisiin ja rasvaliukoiset pelkästään rasvaan. Kasvikset ovat erinomaisia vitamiinin lähteitä varsinkin raakana syödessä. Pelkkää kasvisruokavaliota noudattavan kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota esimerkiksi B12 vitamiinin saantiin mitä esiintyi vain eläinkunnan tuotteissa, mutta mikä on tärkeää elimistössä.

Comments are closed.