info@veganissimo.fi

Suosittu raakaravinto

Raakaruokavalio ei kuulosta asiasta tietämättömälle kovinkaan innostavalta. Ehkä se johtuu nimen sanahirviöstä. Kuitenkin raakaruoka on ollut suosittua jo kauan, ja se onkin aika kurinalainen ruokavalio tiettyine sääntöineen. Vaikeaa sen noudattaminen ei ole, mutta vaatii omistautumista. Raakaruokavaliolla haetaan energisyyttä ja terveyttä, sekä vaihtoehtoja ekologisempaan ruokavalioon.

Suosittu raakaravinto

Raakaruokavalio perustuu kasvikunnan tuotteisiin, vihanneksiin, hedelmiin, marjoihin, pähkinöihin, ituihin ja täysjyväviljaan. Hunaja unohtamatta. Raakaruokavaliossa, nimensä mukaisesti, ruoka valmistetaan yleensä kuumentamatta. Mikäli ruoka kuitenkin halutaan nauttia lämpimänä, se kuumennetaan enintään 47-asteiseksi. Suuri osa raakaravinnosta valmistetaan kuivattamalla, liottamalla, hapattamalla tai idättämällä. Raakaruokia voi ottaa osaksi omia ruokatottumuksiaan aika helposti, jolloin raakaruoka ei tunnu niin radikaalilta muutokselta. Mikäli on aikeissa siirtyä kokonaan raakaruokavalioon, on oltava tietoinen sen vaikutuksista kehoon ja vitamiinien saantiin, sekä siitä, kenelle se sopii. Kypsentämättömällä ruoalla voi olla yllättäviä, ei niin mukavia vaikutuksia tottumattomalle vatsalle, eikä raakaruokavalioon siirtymistä pidä tehdä liian nopeasti.

Raakaravinnon tutkitut hyödyt ja haitat

Raakaravinnon positiivisiin puoliin kuuluu se, että ravinnosta saa paljon ravintokuitua, vain vähän energiaa ja vähän suolaa. Raakaravinto sopii siis erityisesti painonhallintaan. Raakaravinnon on huomattu myös alentavan verenpainetta ja lievittävän nivelreuman oireita. Raakaravinnosta saa myös paljon hyödyllisiä antioxidantteja, vitamiineja ja mineraaleja. Raakaravinnon harrastajat saavat tarpeelliset rasvat pähkinöistä sekä pellavarouheesta. Myös oliiviöljy on hyvä luonnollisten rasvojen lähde. Raakaruokavalion negatiivisista puolista on syytä olla tietoinen ennen sen aloittamista. Raakaravinnosta ei saa riittävästi B12-vitamiinia, sillä elimistö ei pysty hyödyntämään sitä kun se on peräisin kasvikunnan tuotteista. Tämä täytyy näin ollen korvata purkista tai pistoksilla. Myöskään kasvikunnasta peräisin oleva D-vitamiini ei ole riittävän tehokasta. Sinkki, kalsium ja rauta imeytyvät myös kasvisruoasta heikosti. Heikolla kalsiumin saannilla on suora yhteys luukatoon.

Raakaruokavalio ei sellaisenaan myöskään sovellu lapsille sen heikon energiatason takia. Myös vähäinen proteiinin ja kivennäisaineiden saanti vaikuttaa tähän. Tosin kasvis- tai raakaravinto sopivilla lisukkeilla toimii myös lapsille. Ruokavalioon voi harkitusti lisätä maitotuotteita ja esimerkiksi munia, jotta riittävä proteiinin saanti saadaan turvattua.Raakojen kasvisten imeytyminen elimistöön on myöskin haaste. Raaka kasvisruoka aiheuttaa väistämättä vatsaongelmia. Onkin hyvä kypsentää osa raakaravintoon kuuluvista kasviksista, esimerkiksi hapattamalla. Hapankaali on tästä hyvä esimerkki, sillä siitä elimistö saa myös tärkeitä maitohappobakteereita suojaamaan ja tasapainottamaan suoliston bakteerikantaa.

Mitkä kasvikset toimivat kypsennettynä tai raakana?

On hyvä tutustua eri kasvisten ominaisuuksiin raakana ja kypsennettyinä. Esimerkkinä voidaan ottaa vaikka tomaatti ja porkkana joiden sisältämät karoteeni ja lykopeeni imeytyvät parhaiten kypsennettynä. Koska raakaravinto perustuu pääosin raakoihin kasviksiin, täytyy huomioida se seikka, että ne on aina pestävä erittäin hyvin. Maaperäiset bakteerit saatavat aiheuttaa vakavia ongelmia. Myös papujen kohdalla kypsentäminen on oleellista. Niiden sisältämät myrkyt hajoavat ainoastaan keittämällä. Mungpavut ovat tästä poikkeus, niille riittää idättäminen.

Mitkä kasvikset toimivat kypsennettynä tai raakana?

Marjat ja hedelmät voi huoletta nauttia raakoina. Raakaravintoa harrastaville aamuinen marja- tai hedelmäsmoothie onkin se ainoa oikea aamupala. Hedelmistä ja marjoista saa myös kaipaamansa makeuden terveellisemmällä tavalla. Vuodenajastakin riippuen voi itse päätellä haluaako nauttia kylmiä vai lämpimiä ruokia. Talvella harvemmin tekee mieli syödä mitään kylmää, joten kasvisten lämmittäminen tai kypsentäminen on suositeltavaa. Keho kaipaa kylminä päivinä jotain lämmintä toimiakseen kunnolla. Raakaruokavalioon kannattaa suhtautua positiivisen uteliaasti. Vaikka se ei kaikille olisikaan mieleen, kannattaa miettiä josko sen ottaisi osaksi päivittäistä ruokavaliota ilman suurempaa dramatiikkaa. Useat raakaravinnon puolesta puhujat ovat todenneet sen parantavan unenlaatua, tuovan energisyyttä, auttanut suolisto-ongelmissa ja parantavan ihon laatua. Jokaiselle varmasti löytyy keino luoda omasta ruokavaliostaan terveellisempi ja mielekkäämpi. Raakaravinto saattaa olla yksi keino jolle kannattaa antaa mahdollisuus.

Comments are closed.